این همانی میان تاریخ، نقاشی و شعر
نویسندگان
چکیده
ادبیات تطبیقی همواره رابطه تنگاتنگی داشته است با تاریخ و هنرهای زیبا. دُلاکروا، آخرین بازمانده عصر رنسانس و نخستین هنرمند مدرن به باور بودلر با خلق تابلو معروف خود« آزادی هدایت کننده ملت»، تابلویی که امروز در موزه لوور نگهداری می شود، تصویر ماری آن، نماد جمهوری فرانسه، را برای همیشه جاودانه کرد. زنی با شب کلاه مخصوص بر سر، پرچم فرانسه به دست راست و تفنگی در دست چپ، با شعار«آزادی، برابری، برادری». از این روی است که هر هنرمندی در برهۀ زمانی خود با دیگر هم عصران، فهم و ادراکات مشترک زمان خود را خواهد داشت. مطالعات نشان می دهد که ادبیات و هنرها، به ویژه نقاشی، در سیطرۀ تاریخ بسیار بر هم تأثیرگذار بوده اند. در این مقاله تلاش خواهد شد تا با تکیه بر تاریخ، تحلیلی موازی از یک تابلو نقاشی،« پادشاه زولو ها»، اثر باسکیا، و منظومه«شاکا» از لئوپولد سدار سنگور ارائه شود. دیدگاه های نظریه پردازان ادبیات تطبیقی راهگشای این مطالعه خواهد بود.
منابع مشابه
پیوند میان شعر و هنر نقاشی
ادبیات مقابلهای در مفهوم فراگیرش در بر گیرنده پیوند ادبیات با دیگر هنرهای زیباست. دیدگاههای نظریهپردازانی چون ارسطو و هوراس درباره گونههای هنر مبنای پژوهشهای مقابلهای و بررسی پیوند و همانندی میان هنرها شده است، و به ورود اصطلاحات تصویرپردازی و کندهکاری و مجسمهسازی در حوزه شعر انجامیده است. در این جستار به کاربرد هنر مجسمهسازی و کندهکاری در شعر پرداخته میشود، و مفاهی...
متن کاملپیوند میان شعر و هنر نقاشی
ادبیات مقابلهای در مفهوم فراگیرش در بر گیرنده پیوند ادبیات با دیگر هنرهای زیباست. دیدگاههای نظریهپردازانی چون ارسطو و هوراس درباره گونههای هنر مبنای پژوهشهای مقابلهای و بررسی پیوند و همانندی میان هنرها شده است، و به ورود اصطلاحات تصویرپردازی و کندهکاری و مجسمهسازی در حوزه شعر انجامیده است. در این جستار به کاربرد هنر مجسمهسازی و کندهکاری در شعر پرداخته میشود، و مفاهی...
متن کاملپیوند میان شعر و هنر نقاشی
ادبیات مقابله ای در مفهوم فراگیرش در بر گیرنده پیوند ادبیات با دیگر هنرهای زیباست. دیدگاه های نظریه پردازانی چون ارسطو و هوراس درباره گونه های هنر مبنای پژوهش های مقابله ای و بررسی پیوند و همانندی میان هنرها شده است، و به ورود اصطلاحات تصویرپردازی و کنده کاری و مجسمه سازی در حوزه شعر انجامیده است. در این جستار به کاربرد هنر مجسمه سازی و کنده کاری در شعر پرداخته می شود، و مفاهیم بدیع برآمده از ا...
متن کاملاین همانی در سیر صعودی انسان
امید به آینده و جاودانگی انسان، از اصول تمام ادیان الهی، نقطه عطف افکار فلسفه بشر و معنابخش زندگی دردآلود آدمی است. میزان و شدت اعتقاد به سرمدیت و جاویدبودن، سرنوشت انسان را در تصمیمگیریهای حساس و خطیر در مسیر زندگی، از آغاز تا پایان عمر رقم میزند. از سوی دیگر، هراندازه تصور قانعکنندهتری از چگونگی زندگانی جاوید (زنده شدن مجدد) خود داشته باشیم، طبعا اطمینان قلبی بیشتری پیدا خواهیم کرد. حضرت...
متن کاملاین همانی در سیر صعودی انسان
امید به آینده و جاودانگی انسان، از اصول تمام ادیان الهی، نقطه عطف افکار فلسفه بشر و معنابخش زندگی دردآلود آدمی است. میزان و شدت اعتقاد به سرمدیت و جاویدبودن، سرنوشت انسان را در تصمیم گیری های حساس و خطیر در مسیر زندگی، از آغاز تا پایان عمر رقم می زند. از سوی دیگر، هراندازه تصور قانع کننده تری از چگونگی زندگانی جاوید (زنده شدن مجدد) خود داشته باشیم، طبعا اطمینان قلبی بیشتری پیدا خواهیم کرد. حضرت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
la poetiqueجلد ۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023